Pages

May 12, 2011

HIDUP INI BAGAI RODA

Hidup ini bagai roda...Kejap di atas.. kejap dbwah... mcm juga bizz.. ada pasang surut..

mesti korang pikir bizz aku da jatuh... no lah.. bizz aku ok.. cuma Mr Asben bizz agak slow lately gara2 cutomer tak bayar kami lebih 100K!!!.  tiap2 bulan takat dpt 30K sekadar cukup bayar overhead dan belanja harian.... masih boleh bertahan... tapi sampai bila.. modal pusingan semakin susut..projek baru sentiasa masuk tapi nk pusing modal pulak masalah.. ni serentak 3 projek baru.. mana nk cekau capital 200K utk beli material... beli material pulak semua COD.  Mr Asben pun makin give up.. dah penat katanya...Kalo dihitung.... Mr Asben full bizz baru 3tahun.. mmg agak perit untuk smpi tahap ini.. Simpanan Cash habis begitu sahaja... tahun pertama bizz mmg cukup2 utk overhead.. kekadang tak cukup.. kena top up dgn simpanan... Tapi mmg dah adat.. sblm terjun ke bidang ini.. kami telah maklum akan risko yg bakal kami tempuh... teruskan lagi utk tahun kedua.. alhamdulillah ada rezeki.. dapatlah kami beli rumah dan langsaikan mana yg patut dan tambah simpanan..tahun ni masuk tahun ke 3.. masih boleh bertahan tapi tak tahu bila... projek sentiasa ada.. tapi payment yang tak masyuukk... huhuu... aku masih boleh bertahan.. tp Mr Asben aku yg mula panas punggung... ye lah .. dia as ketua keluarga mesti risau..takut tak boleh beri kehidupan pada keluarga. Pada aku.. masih tidak ada masalah. Pendapatan aku masih boleh menampung keluarga.. malah aku masih boleh berbelanja mewah tanpa duit Mr Asben.. cuma if Mr Asben tambah.. itu adalah bonus berganda pada aku.. So far Mr Asben masih memberi belanja yang mencukupi.

Mungkin juga Mr Asben aku rasa kekurangan atau bersalah kerana tidak mampu memberi kemewahan dan aku terpaksa berusaha sendiri untuk memiliki setiap brg idaman aku.. Ye lah.. jika sebelum ini dia boleh hidup bermewah semasa makan gaji.. keje 5hari seminggu.. ada masa untuk famili every wknd ( if tak outstation la..).. tp sejak run bizz masa dgn famili limited..tidur x cukup....itu yang membuat dia terfikir untuk kembali bekerja makan gaji.. Tapi aku kata.. dia sendiri selalu sebut.. untuk betul2 suksess.. mungkin ambil masa 10tahun.. mana kekuatan dia??...takkan dah give up. tahun ni br masuk thn ke 3..Perjuangan belum selesai. payment yg ada sekarang masih boleh cover overhead.. so bertahan je lah dulu.. sayang nk lepaskan projek yg bakal masuk.. rugi..

Dalam tgh2 pening lalat.. tiba2.. ada syarikat offer my Asben keje di syarikatnya dengan gaji RM12K sebulan tidak termasuk elaun.Kenderaan disediakan. Waktu kerja fleksibel..Tapi syarikat da bgtau awal2.. dia byk kena outstation round the world.... warrrgggghh itu yg paling tak best aku dengar...

Aku ckp Dulu behenti kerja kenapa???.... pasal selalu kena hantar obersea rite.. kata tak mo tinggalkan famili.
Asben : Abg berenti dulu sbb kena trus dok thailand 3y bukan psl slalu outstation..( mujur tak pergi dulu.. kwn yg ganti tempat dia disambung lagi 2tahun.. jadi 5thn..huhhu )
(emm mula la tu buat2 lupa )
 So ape beza sekarang.. mmg la mula2 kata outstation.. dah tau syarikat ada projek kat India n philipine.. for sure kena stay lama kt sana.. takkan nk berenti pulak.. bizz dah tinggal.. takkan nk mula dr kosong semula.. susah payah kita build up bizz nk tinggalkan camtu...

Aku dah tak mau buat keputusan.. biar dia sendiri yg pikir mana yg lebih baik.. aku mengikut aje..If dia terima pun ok juga.. tak perlu aku nk dengar dia membebel.. syarikat itu gitu gini la.. syarikat ini gini gini la.. tak perlu nk fikir pasal modal lagi...tapi aku kena korban jugak.. kena didik anak sorang2...emm seram jugak dok rumah besar berdua jer.. pindah kondo boleh??.. soh syarikat sewa kondo.. hehehehe

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Aku adalah Aku and Powered by Blogger.