Pages

May 6, 2011

THYROID

thyroid.. nama yg sinonom dgn aku sejak 2007. Aku dikesan mengidap hypothyroid selepas melahirkan muqrish. menurut doktor spesis thyroid yg aku dapat tidak membahayakan.Menurut doc spesis ni tidak bertukar menjadi kanser!!! tp jika tidak dikawal dan dirawat dgn betul boleh membawa kesan buruk. silap haribulan aku boleh ada problem jantung!!.. huhhhu... so aku tidak boleh pandang remeh walaupun nampak tidak merbahaya... Sbb sikap sambil lewa aku.. aku berhenti ubat tahun 2008.. dalam ertikata.. aku langsung tidak menerima rawatan... hinggalah sejak 2009 aku rasa kesihatan aku tidak menentu..serba serbi tak kena.. sakait sana sini.. badan lesu...dan macam2lah.. yang seangkatan dengannya....hinggalah......

Hariini 6/5/2011... rasanya sakit kepala ku dah tak tertanggung sejak 3bulan... huhuu.. kejap ok.. kejap sakit.. sakit smpi bengkak2 mata.. check mata.. ok.. huuhuhu.. sbnrnya dah byk kali doc panel rujuk aku ke hospital pakar aku buat tak endah... hasilnya sejak setahun lalu.. BP aku tak pernah kurang dari 140.. boleh dikategorikan sbg pengidap darah tinggi.... Kesan jangka panjang.... mmg btol lah.. kesan thyroid tu menyebabkan berat badan aku naik mendadak.... waaaaaaa.... sadisnya..senang cerita...kondisi kesihatan yang amat teruk... badan lemah, lesu, cepat penat.. now aku dok sakit kepala berpanjangan..
Mungkin maklumat ini boleh dikongsi sama..

http://www.biovco.com/thyroid-03g.php

aku dlm kategori.. hipo.. seram jugak bila doc kata risiko jika aku hamil adalah baby mungkin akan cacat mental n fizikal... aduuhh.. macammana ni.....doc akan kawal dulu progress thyroid aku. bila dah stabil br boleh utk pregnan.. huhuu masalahnye.. smpi bila... boleh tak dlm mase terdekat ni..huhuhu

Byk btol berita sedih minggu ini.... inilah ujian hidup namanya....

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Aku adalah Aku and Powered by Blogger.